Działania w ramach programu "Ekoskrzaty - mali ekolodzy"

   
 
Mali odkrywcy zwiedzają zoo w Warszawie

W szkole podstawowej w klasach I-III od 10 września do 10 grudnia 2016r. realizowany jest program ekologiczny "Ekoskrzaty - mali ekolodzy". Osobą realizującą przedsięwzięce jest E. Grom.

Dnia 16.09.2016r. klasa IIa, IIb i IIIb zwiedzała Ogród Zoologiczny w Warszawie. Uczniowie mieli doskonałą okazję zobaczyć z bliska różne zwierzęta oraz poznać ich tryb życia. Bezpośredni kontakt ze zwierzętami sprawił, że wiadomości zdobyte podczas wycieczki na trwałe zapiszą się w pamięci uczniów. Młodzi odkrywcy poznawali tajemnice świata zwierząt pod opieką wychowawczyń klas: R. Hermanowicz, E. Grom i R. Olszewskiej.

       Wycieczka została zorganizowana w ramach programu ekologicznego „Ekoskrzaty – mali ekolodzy”.

 

"Skarby naszej ziemi" - prezentacja multimedialna

W okolicach Łukowa ziemia skrywa niezwykłą osobliwość geologiczną unikalną w skali Europy, a nawet świata –amonity. Amonity to zwierzęta, które pojawiły się 400 milionów lat temu, a wymarły 66 milionów lat temu. Są najbardziej znanymi skamieniałościami występującymi w krach jurajskich okolic Łukowa. Cenne informacje o skamieniałościach przekazała uczniom klas I – III edukacji wczesnoszkolnej nauczycielka historii U. Jurzyk. Prezentacja multimedialna była wprowadzeniem do warsztatów ekologicznych, które będą prowadzone przez stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „RAZEM KU LEPSZEJ PRZYSZŁOŚCI”. Spotkanie było zorganizowane w ramach realizacji programu ekologicznego „EKOSKRZATY – MALI  EKOLODZY”.

Jak zostać ekologiem?

W ramach programu ekologicznego „EKOSKRZATY – MALI  EKOLDZY” uczniowie z klasy II b obejrzeli prezentację „ Co nas truje” i wykonali  plakat na temat „Jak zostać Ekologiem”.

Jakie tajemnice kryje las?

W Szkole Podstawowej w klasach I-III od 10 września do 10 grudnia 2016r. realizowany jest program ekologiczny „EKOSKRZATY – MALI EKOLODZY”. Realizując zadania programu uczniowie klasy IIa pod kierunkiem p. R. Hermanowicz poznali podstawowe gatunki drzew, rodzaje liści, ich różnice i podobieństwa.  Rozmawiali na temat: „Jak należy zachować się w lesie?”. Z pomocą rodziców pięknie i estetycznie wykonali albumy liści. Najciekawsze prace zostały umieszczone na klasowej wystawie i nagrodzone. Spotkanie uświadomiło uczniom, że są częścią przyrody. Muszą dbać o nią, nie niszczyć, aby móc podziwiać jej piękno i uroki.

 

Pomagamy Ziemi codziennie

9 listopada odbyły się kolejne zajęcia w ramach programu ekologicznego. Uczniowie kl.II a starali się odpowiedzieć na pytanie: Jak mogą  pomagać Ziemi codziennie? Dzieci pracowały w grupach i ustaliły 4 kategorie pomocy: segregujemy śmieci, oszczędzamy wodę, nie marnujemy energii, na zakupy zabieramy własną torbę. Zapoznały się również z tabelą przedstawiającą czas rozkładu wybranych produktów. Były bardzo zaskoczone, że  mała  guma do żucia  rozkłada się aż 5 lat. Następnie wykonały wspólny plakat.

 

Ginące gatunki

„Ginące gatunki” to kolejne zagadnienie realizowane w ramach programu ekologicznego „EKOSKRZATY – MALI  EKOLODZY”. Uczestnikami zajęć była klasa Ia. Podczas spotkania uczniowie dowiedzieli się czym zajmuje się ekologia, co to jest czerwona księga oraz zastanawiali się nad przyczynami wymierania  zwierząt. Poznali kilka przykładów polskich gatunków zwierząt walczących o przetrwanie. Kolorowali  kontury zwierząt i  przyklejali je na mapie Polski.

Jak ważną rolę dla środowiska spełnia las?

Kontynuując działania zaplanowane w programie ekologicznym  16 i 18 listopada 2016r. w klasie IIIa i w klasie  IIIb przeprowadzono godzinne zajęcia. Uczniowie pracowali w grupach 3-4 osobowych. Każda grupa otrzymała krótki tekst i po zapoznaniu się z nim, udzielała informacji na umieszczone na tablicy pytanie -Jak ważną rolę dla środowiska spełnia las? Grupy rozwiązywały problem przy wykorzystaniu metody burzy mózgów. Potem wybierały kartonik z informacją i przyczepiały na tablicy. Następnie podawały  propozycje w jaki sposób należy   chronić las. Na koniec spotkania wszyscy zrobili ekologiczne torby i ozdobili je według własnego pomysłu lub skorzystali z przygotowanych propozycji.

Łukowskie amonity - warsztaty ekologiczne

W ramach realizacji projektu ekologicznego dnia 18. 11.2016 r. w klasach I –III odbyły się warsztaty ekologiczne, które przeprowadziły p. Edyta Sak i p. Elżbieta Sadło z Muzeum Regionalnego w Łukowie. Głównym tematem warsztatów były amonity, które znajdują się na terenie gminy Łuków z  czasów jurajskich. Panie bardzo ciekawie opowiedziały o skamieniałościach tj. szczątkach wymarłych zwierząt. Dzieci miały okazję oglądać naturalne okazy z bliska. Następnie wykonały z gliny swoje amonity, które na pamiątkę spotkania zabrały do domu.

Serdecznie dziękujemy Paniom za poświęcony czas i poprowadzenie warsztatów.

Co powinny jeść dzieci? Piramida zdrowia.

Zasady prawidłowego żywienia były głównym celem zajęć w klasie II a i II b. Uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób odpowiednie odżywianie wpływa na zdrowie i odporność organizmu. Przypomnieli sobie układ piramidy zdrowia i rozmawiali o produktach, które sprzyjają zdrowiu. Dzieci zastanawiały się, dlaczego należy jeść ciemny chleb, a nie białe bułki. W tym celu zapoznały się z planszą przedstawiającą przekrój ziarna, a także oglądały przez lupy ziarna różnych zbóż. Ponadto dowiedziały się, jakie produkty powinny składać się na codzienną dietę i w jakich ilościach je spożywać, by zdrowo się rozwijać. Dzięki tym zajęciom uczniowie uświadomili sobie również, że ruch i gimnastyka pełnią ogromną rolę w prawidłowym rozwoju naszego organizmu, a nadmiar jedzenia szkodzi. Poszczególne grupy rysowały małe piramidy zdrowia, wykonywały plakat piramidy zdrowia lub przyczepiały na tablicy obrazki produktów, których należy unikać. Spotkanie zakończyło się wspólnym spożywaniem owoców i warzyw.

Spotkanie z leśniczym

 

Jeżeli chcemy, żeby ten kraj

                                                                                                 sprawnie funkcjonował

                                                                                                 muszą istnieć obszary,

                                                                                                 gdzie przyroda jest ważniejsza

                                                                                                 niż człowiek.

Andrzej Kassenberg

 

Dnia 24 listopada 2016r. uczniowie z klas I – III spotkali się z panem leśniczym Miłoszem Sułowskim z Nadleśnictwa Łuków z siedzibą w Ławkach. Spotkanie odbyło się w ramach kontynuacji zadań projektu ekologicznego. Uczniowie zostali podzieleni na 3 grupy, z których każda uczestniczyła w 45-minutowych zajęciach. Głównym celem spotkania było omówienie zagadnień dotyczących istoty i celu tworzenia parku narodowego. Leśniczy opowiadał o gatunkach fauny i flory objętych ochroną. Uczniowie dowiedzieli się gdzie ptaki mogą budować gniazda. Rozpoznawali zwierzęta na podstawie modeli przyniesionych przez pana leśniczego. Jako ciekawostkę poznali zapach czosnku niedźwiedziego oraz oglądali z wielkim zainteresowaniem korę drzewa z korytarzami po kornikach. Ciekawe opowieści leśnika przybliżyły uczniom zagadnienia przyrodnicze, dzięki czemu lepiej poznali zasady ochrony przyrody. Spotkanie przebiegło w miłej atmosferze. 

Serdecznie dziękujemy Panu leśniczemu za spotkanie, które było interesującą lekcją przyrody i z niecierpliwością czekamy na kolejne.

Niebieska planeta

Kolejnym przedsięwzięciem wynikającym z harmonogramu projektu były „Warsztaty o wodzie- Niebieska Planeta”. Uczestnikami warsztatów były klasy II b i I a.  Celem zajęć było uświadomienie dzieciom problemu niedostatku wody pitnej na Ziemi oraz konieczności jej oszczędzania i zapobiegania jej zanieczyszczaniu w codziennym życiu. Poza tym uczniowie zastanawiali
się jakimi cechy powinien wyróżniać się przyjaciel przyrody oraz uzupełniali zdania na temat czego nie powinien robić przyjaciel przyrody. Poznali również ekoznaki stosowane w Polsce i w Unii Europejskiej. Na zakończenie spotkania uczniowie segregowali śmieci z wykorzystaniem gier planszowych zakupionych w ramach projektu
.

 

 

 

 

 

powrót...

   
 

                                                                Opracowała: E. Grom